naar top
Menu
Logo Print
30/10/2019 - MARJOLEIN DE WIT

VOORSPELLEND ONDERHOUD: ALLEEN WANNEER HET RENDABEL IS

Servicediensten Elma breiden uit naar Vlaanderen

Als specialist in elektrische aandrijf- en besturingstechniek levert Elma niet alleen klantspecifieke systemen en standaardcomponenten, maar tevens alle benodigde service. Zowel in eigen huis als op locatie repareren en reviseren ongeveer vijftien mensen dagelijks elektromotoren, generatoren, radiografische afstandsbedieningen en ander elektrisch equipment. Een gedegen kennis en ervaring worden daarbij als basisvoorwaarden gezien om klanten optimaal te bedienen. Dit geldt zowel in Nederland als, sinds kort, in Vlaanderen.

KRITISCHE FACTOR

elma

Elma Services is – naast Elma Systems (turnkeyoplossingen) en Elma Components – een van de drie businessunits van Elma uit Soesterberg. Hiermee geeft het bedrijf direct aan hoeveel belang het hecht aan een gedegen service- en onderhoudsprogramma. “Het is heel simpel“, geeft Jan Wouter Koudijs, manager services, aan. “Voor onze klanten zijn een veilige en betrouwbare elektrische aandrijving en bijbehorende besturing vaak van cruciaal belang voor hun eigen productieproces of andere bedrijfsactiviteiten. Om hen hierin te ondersteunen, hebben wij in Soesterberg een uitgebreide serviceafdeling opgezet die niet alleen voorzien is van professionele en geavanceerde apparatuur, maar tevens draait op mensen met veel kennis en kunde van de materie.“

Professionele infrastructuur

Wie door de bijbehorende hallen loopt, weet dat hier geen woord te veel is gezegd. Professionele spuitcabines worden ingezet om elektromotoren als 'volledig nieuw' aan de klant terug te leveren. Verder worden er reparaties uitgevoerd, elektromotoren opnieuw gewikkeld, gebalanceerd, geïnspecteerd enz. Vooral de balanceermachines zijn indrukwekkend en zijn in staat om zowel grote roterende delen als de zeer kleine elementen - bijvoorbeeld voor de medische industrie - te balanceren. Voor de reparatie van besturingskasten is een aparte E-afdeling ingericht. Hetzelfde geldt voor de radiografische afstandsbedieningen van Autec, waarvoor Elma de exclusieve vertegenwoordiging in de Benelux heeft.

BUITENDIENST

“We voeren niet alleen onderhoud in eigen huis uit“, zegt General Manager Tymon Fietjé. “Buiten werken op dit moment vier mensen die ieder hun eigen specialisme hebben. Zo is iemand verantwoordelijk voor het uitvoeren van trillingsmetingen, balanceren en uitlijnen, een tweede man voor hoofdzakelijk reparaties en zijn er daarnaast twee medewerkers die zich vooral bezighouden met de besturingen. Kundige mensen die ook complexe problemen met bijvoorbeeld frequentieregelaars niet schuwen. En dat zijn toch zaken waar we trots op kunnen zijn."

“We leiden onze mensen dan ook intern op. In bepaalde gevallen geven we ook trainingen aan onze klanten, zodat zij zelf in staat zijn om bepaalde eenvoudige instellingen zelf te maken.“

elma
De balanceermachines zijn in staat om zowel grote roterende delen als zeer kleine elementen te balanceren.

Snelle reactietijd

Een punt waar Elma bewust op inzet, is de snelheid waarmee het bedrijf kan reageren op storingsmeldingen. Dit start feitelijk al aan de telefoon, waar de betreffende medewerker, door middel van het stellen van de juiste vragen, zich zo snel mogelijk een beeld vormt van wat er aan de hand zou kunnen zijn. Vervolgens is duidelijk welke medewerker de klus gaat oppakken en welke materialen hij moet meenemen.

In bepaalde gevallen kan dat zelfs een volledig nieuwe motor zijn. Daarbij beslist de klant zelf of het een leenmotor wordt die na reparatie van zijn eigen motor weer teruggaat of dat hij de nieuwe motor afneemt. Na afloop wordt er teruggekoppeld aan de klant en mogelijk advies gegeven om dezelfde storing in de toekomst mogelijk te voorkomen. Door de machine uit te lijnen, bijvoorbeeld, het smeermiddel of de -frequentie te veranderen of door een systeem lager te belasten.

"Soms hebben klanten heel slimme oplossingen bedacht om bepaalde werkzaamheden uit te voeren, die wij kunnen gebruiken bij de ontwikkeling van een nieuwe besturing"

AUTOMATISERING

De snelheid van handelen wordt sinds kort ondersteund door de serviceapp MoreApp. Deze oplossing voor checklists en formulieren vervangt bij Elma de minder efficiënte en foutgevoelige papieren servicebonnen. De digitale versie wordt door de service engineers gebruikt om hun werkzaamheden te verantwoorden en af te laten tekenen door de klant. Deze gegevens worden ingelezen in Exact Synergie, waar de servicecoördinator de informatie kan inzien en beoordelen. Eventueel zijn er op basis hiervan nog vervolgacties nodig, maar in elk geval worden de gegevens gebruikt voor administratie en facturatie. De nieuwe app levert zowel de Elma medewerkers áls de klant een nette servicebon die - eventueel gecombineerd met foto's - transparante informatie geeft over de uitgevoerde werkzaamheden. Uiteindelijk verlopen de verschillende processen hierdoor efficiënter, professioneler en met minder fouten, en heeft Elma meer grip en overzicht op het serviceproces.

VAN PREVENTIEF TOT VOORSPELLEND

Regelmatige inspecties

Naast het uitvoeren van correctief onderhoud en het oplossen van storingen wordt ook veel preventief onderhoud uitgevoerd. Veelal op contractbasis inspecteren medewerkers ter plaatse de werking en conditie van onder andere elektromotoren en generatoren. Het gaat daarbij om zowel visuele inspecties en thermografische controle als uitlijncontroles, elektrotechnische inspecties en NEN 3140-keuringen.

Op basis van de bevindingen, maar ook het aantal draaiuren of een afgesproken dag, wordt een onderhoud uitgevoerd. Zo worden er bij een bedrijf dat grote containerkranen inzet voor de handling van zeecontainers, jaarlijks inspecties uitgevoerd.

Koudijs: “Bij dergelijke grote klussen ben je vaak een dag of langer bezig. Het voordeel daarvan is dat je dan ook inzicht krijgt in de manier waarop operatoren omgaan met de kranen. Soms hebben ze heel slimme oplossingen bedacht om bepaalde werkzaamheden uit te voeren, die wij kunnen gebruiken bij de ontwikkeling van een nieuwe besturing."

elma
Jan Wouter Koudijs (links) en Tymon Fietjé (rechts)

Voorspellend onderhoudvraagt grote investeringen

De stap van preventief naar voorspellend onderhoud is voor de klanten van Elma nog niet aan de orde. Fietjé: “Natuurlijk wordt de hardware - zoals sensoren - steeds goedkoper, maar de hele infrastructuur eromheen om data (veilig!) over te brengen, te analyseren en er vervolgens 'slimme dingen' mee te doen, is een behoorlijke investering in tijd en geld. Verder zijn wij voor specifieke oplossingen afhankelijk van toeleveranciers van de benodigde hard- en software. Bovendien moet je de hoeveelheid tijd overwegen die nodig is voordat je een minimum set aan data hebt verzameld waarmee je je systeemkarakteristieken kunt leren kennen."

“Wanneer bepaalde componenten kritisch zijn en het uitvallen ervan tot hoge kosten leidt, heeft het zeker wel zin om voorspellend onderhoud te overwegen. Denk bijvoorbeeld aan schepen. Verder zijn we natuurlijk alert op de mogelijkheden en verwachten we ook dat er steeds meer partijen op dit vlak gaan samenwerken, maar het is geen thema dat we op dit moment specifiek oppakken.“

GERICHT OP DE TOEKOMST

Uitbreiden naar België

Sinds de oprichting, ruim tachtig jaar geleden, heeft Elma zich als bedrijf voortdurend ontwikkeld. Vorig jaar zijn de activiteiten bijvoorbeeld uitgebreid naar Vlaanderen. Dit startte met de verkoop van standaardproducten binnen de BU 'Components' en het ontwerpen en bouwen van systemen in 'Systems'. Daar is inmiddels ook het servicedeel aan toegevoegd. Omdat het bedrijf hiermee nog in het beginstadium is, worden service en onderhoud op dit moment nog zo veel mogelijk in Soesterberg uitgevoerd. Verder heeft de specialist in trillingsmetingen en uitlijnen inmiddels zijn expertise al veel ingezet in Vlaanderen. Koudijs: “Problemen met cultuurverschillen heb ik eigenlijk nog niet echt ervaren. Wellicht komt dit ook omdat mensen binnen het servicevlak vaak dezelfde taal spreken en elkaar dus goed verstaan. Daarbij komt dat je in een servicesituatie elkaar echt nodig hebt. Er zal in de toekomst ongetwijfeld een kantelpunt komen waarbij het zinvol wordt om een aparte medewerker in België te zoeken, maar vooralsnog loopt dit prima.“

Synergie tussen hydrauliek

elma

Eveneens gericht op de toekomst is de overname van Elma door Hydac in juni 2019. De specialisten in respectievelijk elektrische en hydraulische aandrijftechniek krijgen hiermee de mogelijkheid om hun activiteiten uit te breiden met die van de andere.

Koudijs: “We bedienen voor een belangrijk deel dezelfde klanten in onder meer de offshore, kranenbouw, machinebouw en maritiem. Door de overname hebben wij als Elma een belangrijke stap gezet in de continuïteit van ons bedrijf en verwachten we de nodige samenwerkingen op te zetten. Bijvoorbeeld op het vlak van het eerdergenoemde voorspellende onderhoud. De parameters die je wilt meten en controleren, zijn verschillend, maar de manier waarop je met data omgaat, niet." “Verder biedt het samenvoegen van beide disciplines mogelijkheden om een totaaloplossing te leveren. Bijvoorbeeld in het kader van de renovatie van de Afsluitdijk. Hiervoor ontwikkelt Elma een besturing voor een Hydac aandrijving die wordt ingezet voor het bedienen van onder andere sluisdeuren. Een prachtig project waarbij onze specialismen samen tot mooie resultaten leiden en we ons steentje bijdragen aan het drooghouden van Nederland."