naar top
Menu
Logo Print
07/10/2019 - MARJOLEIN DE WIT

HYDRO EXTRUSION HARDERWIJK HOUDT HET LEVEND VOOR TD

Zelf ontwerpen, bouwen en onderhouden

In Harderwijk produceert Hydro Extrusion middels extrusie uiteenlopende halffabricaten van aluminium. Van cruiseschepen tot ledverlichting, ramen, airconditioners en alles wat daartussenin zit. Het onderhoud van het machinepark ligt in handen van een tienkoppige TD. Omdat het in deze tijd niet eenvoudig is om technici te vinden, legt plant manager Thierry Devos een specifieke focus op af­wisselende werkzaamheden voor zijn medewerkers. Specialistisch werk wordt uitbesteed.

Hydro Extrusion Harderwijk

EEN HEERLIJK MATERIAAL

Wie kan extruderen, kan véél meer dan louter profielen maken voor kozijnen. Althans, wanneer je Hydro Extrusion heet en je je werkzaamheden uitvoert op basis van een schat aan kennis en ervaring die de afgelopen decennia is opgebouwd met betrekking tot het extruderen van aluminium. Door deze specialistische kennis is het bedrijf in staat om voor uiteenlopende sectoren producten te maken met de juiste specificaties. Denk daarbij aan producten voor de bouwsector en het transport tot aan infrastructurele producten, automotive en energie. Tevens zijn er geëxtrudeerde elementen terug te vinden in HVAC&R-instal­laties én doen de eigenschappen van aluminium het goed bij de afdelingen Industriële Vormgeving.

Thierry Devos”Wie wil extruderen, moet kennis van zaken hebben. Aluminium is immers relatief zacht en de goede warmtegeleiding betekent dat iedere bewerking waarbij warmte vrijkomt, invloed heeft op de materiaaleigenschappen”

Thierry Devos (Plant manager Hydro Extrusion Harderwijk)

Thierry Devos is plant manager bij de vestiging in Harderwijk en geeft aan: “Aluminium is een gewild materiaal vanwege onder andere het lage soortelijke gewicht, de goede warmtegeleiding, de goede corrosiebestendigheid, de elektrische geleidbaarheid en ook het fraaie (glimmende) uiterlijk. Wil je het goed bewerken, in dit geval extruderen, dan moet je echter kennis van zaken hebben. Aluminium is namelijk ook relatief zacht en de goede warmtegeleiding betekent dat iedere bewerking waarbij warmte vrijkomt – en dat is eigenlijk altijd – invloed heeft op de materiaaleigenschappen. In de afgelopen vijftig jaar hebben wij deze kennis opgebouwd en we breiden deze nog dagelijks uit.”



WAAROM ALUMINIUM ZO BIJZONDER IS …

  • Ford AluminiumDe aluminium carrosserie van de Ford F-150 bevat oplossingen van Hydro. De F-serie is het best verkopende voertuig in Amerika sinds de jaren 70.

  • Vanwege de lage dichtheid is aluminium uiterst licht. Maar aluminium profielen kunnen ook sterk en duurzaam gemaakt worden. Dit is afhankelijk van de toepassing en de achterliggende techniek. In de scheepsbouw kunnen ontwerpers gewichtsbesparingen van 40% realiseren in vergelijking met staal.

  • Maglite AluminiumSinds 1994 worden zaklampen van Maglite uitsluitend gemaakt van aluminium dat wordt geproduceerd in de Hydro-fabriek in Arizona.

  • Napoleon III AluminiumAluminium is 100% recycleerbaar en verliest zijn oorspronkelijke eigenschappen niet in het proces. Ca. 75% van al het geproduceerde aluminium is nog steeds in gebruik.
     
  • Aluminium is niet giftig en werd toegepast voor het bestek van Napoleon III. Zijn gasten moesten genoegen nemen met gouden bestek.

VAN PREVENTIEF TOT VOORSPELLEND

Hydro ExtrusionHet bedrijf werkt in totaal met 120 mensen op verschillende afdelingen waarvan er tien tot de TD in Harderwijk behoren. Daarbinnen is een manager werkzaam, een werkvoorbereider en een specifieke persoon die verantwoordelijk is voor het onderhoud aan de grote extrusiepers: het hart van het bedrijf. Een belangrijke taak dus, aangezien de beschikbaarheid van deze pers eenvoudig hoog moet zijn. Back-up is namelijk uitsluitend aanwezig bij andere vestigingen in de Hydro groep, maar daar doet het bedrijf het liefst zo weinig mogelijk een beroep op. Voor Hydro Extrusion is preventief onderhoud een van de middelen om de gewenste beschikbaarheid van de machine te realiseren. Daarnaast wordt er ook steeds meer aan voorspellend onderhoud gedaan door onder andere het uitvoeren van trillingsmetingen.

“We zijn onze kennis met betrekking tot voorspellend onderhoud echt aan het opbouwen”, meldt Devos tevreden. “Voorheen werd hier minder aandacht aan besteed en hadden we 22 mensen in de TD die ervoor zorgden dat de machine bleef draaien. Door drukte was er weinig tijd om hierin structureel verandering te brengen, maar voortschrijdend inzicht leert dat aandacht hiervoor uiteindelijk juist bijdraagt aan een lagere onderhoudsbehoefte en een hogere betrouwbaarheid en beschikbaarheid. Dit heeft bij ons uiteindelijk geleid tot een ver­mindering van storingen en het aantal benodigde mensen is van 22 nu teruggebracht naar 10. Dat kun je wel effectief noemen.”

Organisatie moet kloppen

Door onder andere bezig te zijn met voorspellend onderhoud, bespaart het bedrijf niet alleen onderhoudskosten, maar biedt het zijn mensen ook de mogelijkheid om zich bezig te houden met ‘spannende’ dingen. “In deze tijd is het niet eenvoudig om technische mensen te vinden”, meent Devos.

“De mensen dié je hebt, wil je dan ook graag houden en dat doen wij door de werkzaamheden zo uitdagend en afwisselend mogelijk te maken. Kijk je naar het onderhoud, dan kun je als TD’er in kleine stapjes steeds verder komen en groeien in het vak. Een opleiding volgen, systemen anders inrichten, slimme technologieën toepassen … Hiervoor moet de organisatie wel kloppen en het is ook niet weggelegd voor álle medewerkers, maar wie wil, kan hier boeiend werk verwachten.

”Voorspellend onderhoud resulteert niet enkel in een besparing van onderhoudskosten, het biedt de werknemers ook de mogelijkheid zich bezig te houden met ‘spannende’ dingen”

"Ik heb inmiddels in twee andere bedrijven ook deze visie doorgevoerd en daarmee bewezen dat de aanpak ‘werkt’. Wat ik vooral belangrijk vind, is dat mensen het heft in eigen handen nemen en uiteindelijk de zaken zélf kunnen oplossen. Natuurlijk kun je je als manager zodanig opstellen en je mensen zo sturen dat jij onmisbaar bent; en dat je hen duidelijk laat voelen dat ze jouw job nóóit zouden kunnen overnemen. Maar ik denk dat je als bedrijf hiermee je doel voorbijschiet. Juist door teamleden op te leiden en ‘eigenaarschap’ over hun eigen machine te geven, raken zij betrokken en zijn ze bereid om zich veel meer in te zetten om hun eigen machine draaiende te houden.”

Projecten

Andere uitdagende zaken die Devos voor zijn mensen realiseert, liggen in de zogenaamde projecten. Hierbij krijgen mensen de mogelijkheid om richting het echte engineeringswerk te gaan. Modificaties aan machines uitvoeren, misschien zelfs een heel nieuwe machine ontwikkelen en deze certificeren. “Hiermee komen mensen er soms achter dat ze veel meer kunnen dan ze aanvankelijk zelf dachten. Het is dan wel belangrijk dat zij openstaan voor training en opleiding. Vooral mechatronica is een belangrijk vakgebied waarbinnen ze verstand krijgen van zowel de mechanische eigenschappen van een machine áls bijvoorbeeld het programmeerwerk aan een PLC.”

Hydro Extrusion Harderwijk

SPECIALISMEN UITBESTEDEN

In geen enkel geval vergeet Devos dat de corebusiness van het bedrijf extruderen is. En blijft. Dat betekent onder meer dat specialis­tische werkzaamheden in bepaalde gevallen worden uitbesteed. Een voorbeeld hiervan is hun toeleverancier van smeermiddelen die regelmatig langskomt en ondersteuning biedt in het streven naar continu verbeteren.

Devos: “Smeren is een specialistisch werk dat uiteraard tot het takenpakket van onze TD behoort. We beschikken echter niet over alle kennis om het meest geschikte smeermiddel te kiezen voor een specifieke toepassing, zodat de TCO uiteindelijk het laagst is. Hiervoor schakelen we onze leverancier in. Hun medewerkers lopen regelmatig met ons door de fabriek en stellen vast waar verbeteringen mogelijk zijn. Daarbij komen ze ook met nieuwe producten die eventueel voor ons bepaalde voordelen kunnen op­leveren.”

Hydro ExtrusionHydro ExtrusionSoms komen hier zelfs mooie projecten uit voort, zoals de smering van de transport­kettingen die in de fabriek lopen. Het gaat hier om relatief lange kettingen waarbij een goede smering belangrijk is in het kader van de levensduur en een storingsvrije werking. Wanneer deze kettingen verkeerd worden gesmeerd, bestaat de kans dat ze breken en dán zijn de spreekwoordelijke rapen gaar.

“Het vervangen van deze kettingen duurt zomaar 3 tot 4 dagen”, weet Devos. “En die dagen zijn altijd ongepland en dus ongewenst. Om deze situatie te voorkomen, heeft onze specialist vorig jaar alle schakels compleet gereinigd en voorzien van een ander smeermiddel dat beter op zijn plek blijft zitten en bestand is tegen de hoge belastingen. Hierdoor draaien onze kettingen nu zonder problemen en zijn de beschikbaarheid en betrouwbaarheid weer op niveau. Daarbij was een prettige bijkomstigheid dat dit smeermiddel het energieverbruik verlaagt omdat er eenvoudig minder wrijving is. Om het effect te kunnen vaststellen, hebben we ook hier in een project metingen uitgevoerd. Zowel voordat het nieuwe smeermiddel was aangebracht als daarna. Hieruit hebben we een energiebesparing kunnen constateren die de 20% overschrijdt. Leuke dingen in een leuk bedrijf!”