naar top
Menu
Logo Print

ONDERHOUDSDIENST STAAT OF VALT MET DEGELIJKE PLANNING

Deceuninck nv zet in op automatisatie

Ingrijpende veranderingen op til in de hoofdafdeling van Deceuninck NV, dat dit jaar zijn tachtigjarige bestaan viert. Om de productie in Hooglede-Gits verder te stroomlijnen, zet het bedrijf in op automatisatie met een Masterplan 2020. Het uitgelezen moment om kennis te maken met de onderhoudsafdeling, waarvoor we een uitgebreid gesprek hadden met technical manager Koen Deneire en afdelingshoofd Patriek Jaques. “Met een open communicatie vermijd je heel wat problemen en ergernissen."NV)

MASTERPLAN 2020

Deceuninck NV, dat met pvc en het gepatenteerde Twinson materiaal innovatieve bouwoplossingen biedt voor ramen, deuren, luiken, buitentoepassingen, gevelbekleding, dakrandbekleding en binnenhuisdecoratie, heeft in België twee afdelingen waar ongeveer 580 mensen werken. De hoofdzetel bevindt zich in Hooglede-Gits, terwijl de afdeling in Diksmuide vooral gericht is op de grondstoffen en de recyclage van de materialen. Sinds het ontstaan van het bedrijf, dit jaar exact tachtig jaar geleden, werd de hoofdzetel al verschillende keren uitgebreid. Om de productie nu te stroomlijnen en beter op elkaar af te stemmen, werd een Masterplan 2020 opgericht. Hierbij ligt de focus op automatisatie en wordt de logistieke flow geoptimaliseerd.

ONDERHOUDSDIENST

Het spreekt voor zich dat een bedrijf als Deceuninck NV, waar de productie onafgebroken gebeurt en er ingrijpende veranderingen op til zijn, nood heeft aan een goed georganiseerde technische dienst. Een uitdaging die technical manager Koen Deneire samen met zijn collega Patriek Jaques, afdelingshoofd van de onderhoudsdienst, ongeveer vijf jaar geleden op zich nam. “We hebben toen meteen enkele ingrijpende, maar noodzakelijke veranderingen doorgevoerd", aldus Deneire.

ORGANISATIE

“Vroeger was het zo dat de onderhoudsdienst bestond uit een elektricien en mecanicien, die in ploegensysteem verantwoordelijk waren voor het reactieve onderhoud. Zij losten de pannes op. Alle andere taken zoals het preventieve onderhoud en de projecten zoals het verhuizen van machines of modificaties waren in handen van een dagploeg. Dat had als nadeel dat het preventieve onderhoud op termijn werd verwaarloosd, omdat de projecten en werkopdrachten prioriteit kregen", vertelt Koen Deneire. “Nu zijn we overgestapt naar een ploegensysteem van telkens vier werknemers overdag en twee 's nachts. Hun prioriteit ligt nog steeds op het repareren van de pannes, maar ze zijn ook verantwoordelijk voor het preventieve onderhoud", vult Patriek Jaques aan. “Een win-winsituatie. De mensen weten beter waar de pijnpunten van bepaalde machines of lijnen liggen, en kunnen daarop focussen in het preventieve onderhoud. Zo vermijden ze dat ze later opnieuw aan diezelfde machine aan de slag moeten voor een defect."

Het rollende materieel van Deceuninck NV in Hooglede-Gits bestaat uit 60 zijladers en heftrucksDe veertigkoppige onderhoudsdienst van Deceuninck NV staat niet enkel in voor het machinepark, maar heeft ook de verantwoordelijkheid over het rollende materieel (zijladers, heftrucks …) en het onderhoud van de gebouwen (sanitair, betonherstellingen, schilderswerken …). Daarnaast zijn er ook projectingenieurs in dienst die ingeschakeld worden bij een slepend probleem dat verder onderzocht moet worden.

Planning

“De werkorders worden gegenereerd in SAP, waarna ik die toewijs aan de juiste personen", aldus Patriek Jaques. “Sommige werkorders vragen weinig tot geen voorbereidend werk, terwijl andere opdrachten eerst afgestemd moeten worden met de technische specialisten. Zij zullen dan de nodige stappen ondernemen en naar ons terugkoppelen welke stukken nodig zijn om de werkzaamheden uit te voeren. Wekelijks zitten we met hen samen om de planning te bespreken. Iedere veertien dagen komen ook de productieverantwoordelijken over de vloer. In functie van kost en opbrengst zullen we het onderhoud dan verdelen over de verschillende afdelingen. Die afstemming is nodig, omdat we willen vermijden dat de onderhoudsmensen bij een lijn komen voor een onderhoud en vaststellen dat deze eigenlijk in werking is. Omgekeerd ook, onze mensen moeten de productieverantwoordelijke inlichten als de werkzaamheden uitgevoerd zijn of meer tijd vragen dan voorzien."

Veiligheid
Tijdens de onderhoudswerkzaamheden worden alle energievoorzieningen op de machine uitgeschakeld“Elke onderhoudspersoon beschikt over een slotje waarmee hij tijdens de werkzaamheden alle energievoorzieningen moet uitschakelen en de kast moet vergrendelen. Zo vermijden we dat er bewegende of draaiende onderdelen aanwezig zijn en dat we voor ongewilde verrassingen komen te staan."
PERSONEEL

“Onze onderhoudsdienst bestaat uit een gezonde mengeling van ervaren werknemers en schoolverlaters met een basiskennis mechanica of elektriciteit. Wij zijn van mening dat de beste leerschool op de werkvloer gesitueerd is. We zullen nieuwe personen begeleiden en opvolgen, en in alle ploegen en afdelingen laten meedraaien. Op die manier zijn we er zeker van dat ze multi-inzetbaar zijn. Bij het aanwerven van nieuwe personen hebben we liever iemand met wat minder kennis, maar wel met de nodige motivatie om bij te leren dan omgekeerd", aldus Deneire. “Leraars zijn geen kunstenaars. Daarom nemen we ook vaak een stagiair onder de arm", vult Jaques aan.

Externe partijen

“We hebben er ook bewust voor gekozen om minder met externe partijen te werken. We stelden immers vast dat zij op den duur meer kennis en knowhow hadden dan onze eigen mensen. Op dit moment werken we met drie externe personen en in functie van projecten kan dat oplopen tot zeven. Zij zullen bijvoorbeeld verantwoordelijk zijn voor de predictive maintenance, zoals olie- en trillingsanalyse."

UITDAGINGEN

Specifieke kennis
“We komen van een situatie waar de mensen op de onderhoudsdienst gespecialiseerd waren in een bepaalde afdeling. Dat zorgde echter voor problemen bij ziekte of verlof, waardoor we ervoor gekozen hebben om al onze mensen multi-inzetbaar te maken. Iedereen moet voldoende kennis hebben om de problemen op te lossen. Heel uitzonderlijk kunnen we dan een beroep doen op ondersteuning van de fabrikant."

Personeel motiveren

“Daarnaast is het ook een grote uitdaging om de mensen gemotiveerd te houden. We willen hun genoeg uitdagingen bieden op de werkvloer om ze te overtuigen om hier te blijven werken. We bieden hun ook kansen en doorgroeimogelijkheden aan, als de opportuniteit zich voordoet", meent Deneire. “We hebben ook ondervonden dat we de mensen moeten betrekken bij nieuwe machines en robots. We laten hen de nodige opleidingen volgen en willen dat ze op de hoogte zijn van de technische aspecten ervan. Dat verhoogt de betrokkenheid en tevredenheid bij het personeel", vult Jaques aan.

BUDGET

“Onderhoud is een kostenpost. Dat is bij ons niet anders. Jaarlijks krijgen we een budget om onze werkzaamheden uit te voeren. Daarin hebben we een gezond evenwicht gevonden", aldus Deneire. “We kunnen natuurlijk nog besparen door het preventieve onderhoud te schrappen, maar dat wreekt zich op langere termijn. Daarmee hypothekeer je immers de dagelijkse werking van de fabriek. We communiceren ook open naar onze mensen over het budget waarmee we maandelijks aan de slag moeten gaan. Dat is een bewuste keuze, omdat er vroeger niet werd stilgestaan bij het kostenplaatje van bepaalde onderdelen. Nu weet iedereen wat alles kost, verhogen we de betrokkenheid en laten we hen meedenken aan mogelijke oplossingen."

TOEKOMST

Momenteel zet het bedrijf volop in op de vernieuwing van het machinepark“Momenteel wordt er ingezet op de vernieuwing van het machinepark in extrusie. Daarnaast hechten we ook veel belang aan ergonomie, zoals heftafels en andere hulpmiddelen", besluit Deneire. “In het masterplan 2020 ligt de focus dan weer op automatisatie, met het optimaliseren van de logistieke flow."


DECEUNINCK NV IN EEN NOTENDOP

Deceuninck NV werd opgericht in 1937 en heeft wereldwijd 14 productieafdelingen en 22 magazijnen. Het bedrijf heeft als doel om met pvc en het gepatenteerde Twinson-materiaal innovatieve bouwoplossingen te bedenken voor ramen, deuren, luiken, buitentoepassingen, gevelbekleding, dakrandbekleding en binnenhuisdecoratie. Het bedrijf realiseerde in 2016 een omzet van 670,9 miljoen euro. Building a sustainable home is de tagline van het bedrijf, waarmee het benadrukt dat duurzaamheid en kwaliteit hoog in het vaandel gedragen worden.

Afdeling hooglede-gits

De hoofdafdeling in Hooglede-Gits is ongeveer twintig hectare groot, met verschillende extrusiezones en een finishing afdeling voor coating en bekleving. Het bedrijf beschikt over een vijftigtal extrusielijnen, negen beklevingslijnen en drie coatinglijnen. Recent werd daar ook een afdeling dichtingen aan toegevoegd.