naar top
Menu
Logo Print

HET BELANG VAN ROBUUSTE APPARATEN NEEMT TOE

MAAR WAT BEPAALT NU OF EEN TOESTEL ROBUUST IS?

Steeds meer fabrikanten plakken maar al te graag termen zoals 'waterbestendig' of 'duurzame batterij' op hun nieuwste mobiele apparaten. Maar is hun apparatuur wel zo robuust als ze beweren? Heel vaak voelt de consument zich na de aanschaf bedrogen omdat het apparaat niet voldoet aan de verwachtingen of niet adequaat werkt binnen een bepaalde werkomgeving. Het gevolg is vaak een dure grap en het is bovendien erg frustrerend voor de gebruiker.

Verwarrende taal

Robuuste apparaten

Uit onderzoek in opdracht van Panasonic is gebleken dat de taal die fabrikanten gebruiken voor professionele en consumentenapparatuur, voor heel wat verwarring zorgt. Wanneer een mobiel apparaat voorzien is van een IP-klasse of MIL-standaard of beweert valbestendig te zijn, betekent dat nog niet dat het geschikt is voor een specifieke taak. Het is belangrijk dat kopers weten wat ze aanschaffen. Een goed gekozen robuust apparaat kan de productiviteit nu eenmaal verhogen, waardoor de investering op lange termijn rendabel wordt.

Het onderzoek wijst ook uit dat de prioriteiten van bedrijven bij de aankoop van robuuste apparatuur aan het veranderen zijn. Maar liefst 88% van de zakelijke kopers beschouwt de robuustheid van aangeschafte notebooks, tablets en handheld-apparaten redelijk tot heel belangrijk. Maar stevigheid alleen is niet langer voldoende. Kopers eisen steeds vaker dat fabrikanten rekening houden met onder meer het schermtype, de accuduur of de connectiviteit van het toestel. Zo kunnen hun werknemers optimaal gebruikmaken van een apparaat dat volledig afgestemd is op hun werkomgeving.

Weet wat je koopt

Een goede kennis van de criteria waarop een toestel beoordeeld wordt, is van groot belang bij de aankoop ervan. Toch blijkt dat 85% van de zakelijke kopers in de veronderstelling is dat er standaarddefinities zijn die uitleggen wat robuustheid is, terwijl dat niet het geval is. Ook over de terminologie heerst heel wat verwarring. Veel kopers herkennen termen zoals IP-klasse, ATEX-zone of MIL-standaard, maar vergissen zich in de betekenis ervan.

IP-klassen

Slechts de helft van de kopers had al gehoord van IP-klassen en maar liefst twee derde wist niet waarop IP-klassen duiden. IP-klassen of Ingress Protection-klassen staan voor de bescherming tegen deeltjes en vloeistof. Een hogere klasse betekent een betere bescherming.

Militaire Standaard

Over wat er in de Militaire Standaard 810G van de Verenigde Staten wordt getest, waren kopers al helemaal in de war. Meer dan 35% denkt hierbij onterecht dat het gaat om de levensduur van de accu. In werkelijkheid bestaan de MIL-STD 810G-normen uit meerdere laboratoriumtesten ontworpen door het Amerikaanse leger. Daarmee onderzoeken ze wat de grenzen zijn van apparaten in omgevingen waar ze naar verwachting gebruikt zullen worden. Bij commerciële producten doet men meestal schok- of valtesten en blootstelling aan water en warme en koude temperaturen.

Robuuste mobiele apparaten
Een bedachtzame keuze in robuuste apparatuur kan de productiviteit
en het rendement verhogen

Blindelings vertrouwen

Waar het vaak fout loopt voor kopers, is dat ze blindelings vertrouwen op de beweringen van de fabrikant. 15% doet zelf geen testen voor of na de aanschaf van nieuwe toestellen omdat ze vertrouwen op de beweringen en certificaten van de verkoper. Vraag als koper toch steeds naar MIL-STD 810G- en IP-certificaten en -testgegevens, zodat beweringen die de fabrikant maakt, gestaafd kunnen worden.

Bekijk ook of de testen onafhankelijk of zelfs in de juiste omstandigheden zijn uitgevoerd. Vraag of de Militaire Standaard-testen uitgevoerd zijn op één of meerdere exemplaren. Informeer naar de schermopties die beschikbaar zijn of naar hoe ze het gewicht van hun product zo licht mogelijk houden zonder in te boeten aan robuustheid. Vergaar zo veel mogelijk informatie, zodat je een weloverwogen keuze kan maken.

Test wat je koopt

Neem dan uiteindelijk zelf de proef op de som. Test het product uit door een grondige pilot uit te voeren in de werkomgeving alvorens over te gaan tot de aankoop. Met het onderzoek hoopt Panasonic de koper te voorzien van wat voorkennis voor hij overstapt tot een aankoop. Toch is dat alleen niet voldoende. Pas als de fabrikant transparantere taal gaat gebruiken bij het aanprijzen van zijn producten, kan de productiviteit van mobiele werknemers stijgen.

PANASONIC MARKETING EUROPE

PANASONIC MARKETING EUROPE

WINSBERGRING 15
22525 HAMBURG
+494088386287
-