naar top
Menu
Logo Print

VAN CORRECTIEF NAAR PREVENTIEF ONDERHOUD

Cultuuromslag door maintenance management software

Onderhoud dient beter planbaar te worden, om zo (kosten)efficiënt mogelijk te produceren. Bij Betafence NV constateerde men dat een onderhoudsmanagementsysteem (OMS) een vereiste was. Eén jaar na de aanschaf van het OMS Ultimo zijn de eerste resultaten zichtbaar: preventief onderhoud is met 40% toegenomen.

BETAFENCE NV

Betafence NV is uitgegroeid tot een wereldwijde aanbieder van perimeterbeveiligingsoplossingen. Verspreid over 100 landen, beschikt de organisatie over 8 fabrieken, 30 verkoopkantoren en meer dan 1.400 werknemers. De positie is onlangs versterkt door de overname van Hesco, een bedrijf dat synoniem staat voor de hoogwaardige beveiliging van strijdkrachten, middelen en mensen.

Betafence biedt de meest geschikte projectaanpak op basis van elke specifieke situatie, het vereiste veiligheidsniveau en de risicoanalyse. Dit kan voor professionals zijn, maar ook voor consumenten. Marc Vanpoecke is Maintenance Manager bij Betafence NV en is eindverantwoordelijk voor alles betreffende het duurzame en kostenefficiënte onderhoud.

INNOVATIE

De plant in het Belgische Zwevegem onderscheidt zich als competence center en wilde de technische dienst ook verder innoveren. Het onderhoud was met name gericht op correctief onderhoud. De opvolging van de noodzakelijke KPI's was zeer beperkt en ontoereikend. “Het was onmogelijk om met het verouderde systeem de cultuuromslag van correctief naar preventief onderhoud te bereiken“, vertelt Vanpoecke. Een selectie van een nieuw OMS werd gestart.

De keuze viel op Ultimo Maintenance Management, mede ingegeven door de stabiliteit van het systeem, de goede prijs en de betrokken houding bij de dienstverlening. Preventief onderhoud was bij de selectie een van de speerpunten. De afname van correctief onderhoud was niet alleen essentieel voor het verhogen van de efficiëntie en de productiecapaciteit, maar ook om inzicht te verkrijgen in de kosten. Omdat Betafence veel energie had gestoken in proces- en workflowbeschrijvingen en de consultant actief meedacht, kon het gefaseerde implementatietraject snel afgerond worden.

ULTIMO IN DE PRAKTIJK

De software wordt vandaag de dag ingezet ter ondersteuning van storingsmeldingen (correctief), preventief onderhoud, bestellingen, projectenbeheer en gebouwbeheer. Met name het periodieke onderhoud heeft hierbij de nodige aandacht gehad. Door eenmalig een PO-model te definiëren voor installaties, stelt Ultimo ons in staat om onderhoudswerkzaamheden te plannen en toe te kennen aan de juiste technici. Bovendien kunnen wij, op basis van beschikbaarheid, met werkorders schuiven.

In één jaar tijd is ons PO met 40% toegenomen. Op dit moment is de verhouding 48% preventief, tegenover 52% correctief. Alle structurele wijzigingen aan installaties of de infrastructuur worden binnen de onderhoudsdienst gezien als een project. Deze zijn veelal complex van aard, door de betrokkenheid van meerdere mensen/ vestigingen en de hogere kosten. De module Projectenbeheer ondersteunt bij de specificatie en opvolging hiervan.

INTERFACE MET SAP

Om de uniformiteit en de efficiency te bevorderen, wilde men ook graag een interface met SAP, waarin bestellingen en het afboeken van materialen worden afgehandeld. Bestelaanvragen, receptioneren en het verbruik van goederen worden in Ultimo ingegeven en vervolgens naar SAP getransporteerd. Anderzijds gaan bestellingen, artikelen en leveranciers van SAP naar Ultimo, zodat deze ook daar beschikbaar zijn.

TOEKOMSTPLANNEN

Dat de Ultimo software nu succesvol draait en de eerste resultaten zijn geboekt, betekent niet dat het Ultimo traject hier stopt. Zo behoort een interface met de besturingssystemen van installaties tot de mogelijkheden, zodat er predictief onderhoud kan plaatsvinden. Ook kijkt men naar de mogelijkheden om de HSE-modules in te zetten en wenst men de uniformiteit van de Betafence Group te bevorderen door het gebruik van Ultimo uit te breiden naar buitenlandse vestigingen.

ULTIMO BELGIUM

ULTIMO BELGIUM

+3215444144
+3215444145